Tapaaminen 2 (Palvelumuotoilu)
Luento:
Luennolla käsitellään mitä tarkoittaa asiakaslähtöinen tuotekehitys käytännössä ja miten palvelumuotoilu liittyy ohjelmistokehitykseen. Mitä ovat sidosryhmät ja sidosryhmäkartta? Mitä tarkoitetaan käyttötapauksella?
Harjoitustehtävän käynnistäminen - Sidosryhmän kuvaaminen ja profiilit
Etene ratkaisupolkua ja työstä harjoitustehtävää sen pohjalta.
Tutki omaa vaatimusmäärittelyn runkoa ja aloita sen täyttäminen seuraavien osa-alueiden näkökulmasta
- Palvelukuvaus, eri sidosryhmien motiivit / tarpeet, sidosryhmät ja sidos/asiaksprofiili
- Palvelunkuvaus vaatimusmäärittelyyn
- Mieti asiakas tarinoita eri näkökulmista,
- Pyri selkeyttämään löytämiäsi sidosryhmiä ja kirjoittamaan niille sopivat profiilikuvaukset
- Piirrä sidosryhmäkartta käyttäen apuna PlantUML-kuvauksia tai erillistä piirtotyökalua (esim. Lucidchart, draw.io etc.) ja liitä se osaksi vaatimusmäärittelyä (Muista tallettaa kuvat gitlab-repositorioosi!)
Pohdittavaa:
-
Tutustutu linkkilistan lähteisiin tai
-
[ ] Palvelumuotoilu mitä se on?
- [ ] Asiakasprofiili/persoona
- [ ] Sidosryhmäkartta (Stakeholder map)
- [ ] Asiakaspolku (Customer Journey)
- [ ] Sidosryhmä (Stake Holder)
- [ ] Profiilikuvaus (Profile / Persona Diagram)
- [ ] Palvelun/asiakkaanpolku (Customer Journey Map)
- [ ] Toimija (Actor)
- [ ] MindMap-tekniikka
- [ ] Tarttumapintakuvaus (Touch point diagram)