Skip to content

Tapaaminen 2 (Palvelumuotoilu)

Luento:

Luennolla käsitellään mitä tarkoittaa asiakaslähtöinen tuotekehitys käytännössä ja miten palvelumuotoilu liittyy ohjelmistokehitykseen. Mitä ovat sidosryhmät ja sidosryhmäkartta? Mitä tarkoitetaan käyttötapauksella?

Harjoitustehtävän käynnistäminen - Sidosryhmän kuvaaminen ja profiilit

Etene ratkaisupolkua ja työstä harjoitustehtävää sen pohjalta.

Tutki omaa vaatimusmäärittelyn runkoa ja aloita sen täyttäminen seuraavien osa-alueiden näkökulmasta

  • Palvelukuvaus, eri sidosryhmien motiivit / tarpeet, sidosryhmät ja sidos/asiaksprofiili
  • Palvelunkuvaus vaatimusmäärittelyyn
  • Mieti asiakas tarinoita eri näkökulmista,
  • Pyri selkeyttämään löytämiäsi sidosryhmiä ja kirjoittamaan niille sopivat profiilikuvaukset
  • Piirrä sidosryhmäkartta käyttäen apuna PlantUML-kuvauksia tai erillistä piirtotyökalua (esim. Lucidchart, draw.io etc.) ja liitä se osaksi vaatimusmäärittelyä (Muista tallettaa kuvat gitlab-repositorioosi!)

Pohdittavaa:

  • Tutustutu linkkilistan lähteisiin tai

  • [ ] Palvelumuotoilu mitä se on?

  • [ ] Asiakasprofiili/persoona
  • [ ] Sidosryhmäkartta (Stakeholder map)
  • [ ] Asiakaspolku (Customer Journey)
  • [ ] Sidosryhmä (Stake Holder)
  • [ ] Profiilikuvaus (Profile / Persona Diagram)
  • [ ] Palvelun/asiakkaanpolku (Customer Journey Map)
  • [ ] Toimija (Actor)
  • [ ] MindMap-tekniikka
  • [ ] Tarttumapintakuvaus (Touch point diagram)